about me love Receipe Gallery
NurAlyaa. Puncak Alam. 19 years old >,<
facebooktwitter
+ FollowHome

Don't ever give up when you fail, you must keep moving forward until you success

4 SYARAT BERTUDUNG


Dengar dan tengok betul2... Ikut 4 syarat cara pakai tudung yang sempurna ni, hangpa nak pakai lagu mana tudung tu pun xpa.. nak belit ka? nak pusing2 ka? nak boh ramu2 ka? mcm mana pun boleh... janji 4 syarat tu kena ikut la... :)



RINGKASAN DARIPADA VIDEO USTAZ DON:

4 syarat bertudung

Gambar hiasan


1.  وليضربن dan ولايضربن بارجلهن (Jangan hentakkan kaki kamu) -Kain Tudung Berjuntai Ke Bawah
Kain tudung yang dipakai mesti la terjuntai/melabuh jatuh ke bawah..Bukan ke atas..Bermakna apabila kita pakai tudung tu, tudung tu memberat ke bawah dan menutupi bahagian depan dan belakang badan..So apabila kita tunduk, orang tak kan nampak lurah atau isi dalam baju kita..Kalau angin tiup pun,boleh nak cover lagi la..

2. بخمرهن (Terselindung)
Kalau kita nak selindung atau sembunyikan sesuatu, benda yang menutupi mesti la yang tak jarang kan? Lain kata transparent..Kalau jarang, nun dari jauh udah nampak bayang-bayang benda yang  kita disembunyikan..Bermakna kain tudung yang kita pakai mestilah tak jarang..Bukan tudung ja, baju pun sama..Dan yang ramai orang tak sedar adalan kain telukung kita..Selalunya kita tengok kain telekung yang jarang kan? Konon beli yang nipis macam plastik atau yang licin nylon tu boleh lipat kecik-kecik..mudah nak bawak kalau nak pergi travel jauh-jauh, jimat ruang.. Tapi mana sah solat kalau kita pakai telekung yang boleh nampak badan atau telinga kita..(Gilo po solat tak pakai baju sampai boleh nampak badan..)..Rambut pun sama, kang tengah solat, rambut elok je tembus kain telekung tu..dah solat kita tak sah tanpa kita sedar..betol tak ?

Longgar
Kain tudung tu mestilah longgar..Ni zaman sekarang sumenya gigih nak lilit kepala sampai nampak saiz kepala gajah..Trent sekarang pakai tudung nak nampak sanggul..Yang xde sanggul pun gigih la pegi beli tudung yang ada sanggul tipu tuh..serius cakap korang pakai macam tuuhh taak canteek ponnn . 

Rasulullah S.A.W bersabda:
“Dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini” 
(HR : Muslim. Hadith no 212.)

      

Tersembunyi
Bila pakai tudung, telinga tak boleh nampak, bentuk telinga pun tak boleh nampak. Bukan setakat telinga tu je, semua anggota badan kecuali muka dan tapak tangan ponn same. okeyy ! 

3. على (Atas)
ATAS, Bermakna diluar bukannya pakai di dalam. Contoh yang paling mudah, pengantin zaman sekarang suka sangat pakai tudung masuk dalam baju, So dada mudah dilihat. Kenapa sebelum kawen, molek je tutup dada tapi bila time kawen, nak masukkan dalam baju. Kononnya nak nampak fit, kemas tapi dosa sudah sampai time tu. Beware..

4. جيوبهن (Dada)
ATAS DADA, makna atas dada bukanlah atas dada bawah leher..Tapi ATAS BAHAGIAN DADA..tudung dilabuhkan ke bawah melebihi dada dan atas pusat..Nak mudah, masa kita solat selepas kita takbir, kan kita letak tangan atas daripada pusat..Jadi itulah takat yang sesuai untuk wanita memakai tudung..melebihi dada atas pusat..

 



Monday, April 30, 2012 (6:37 PM)

OLD | NEW